Heel veel mensen kopen hun champagne gewoon in de supermarkt. Daar is niets verkeerd aan, de keuze is er zelfs vaak ruim. Alleen: probeer te kiezen …met overleg.
Je kan op safe spelen door voor een groot champagnehuis te kiezen maar op een echte liefhebber van champagnebubbels maak je geen indruk met een gekend merk.
De huisstijl van de grote huizen is natuurlijk correct, maar het echte vakmanschap proef je pas in hun grote cuvées. Helaas swingen de prijzen van deze flessen de pan uit.
Vooral tijdens de eindejaarsperiode liggen er in de rekken laag geprijsde champagnes die je er tijdens de andere maanden van het jaar niet terugvindt.
Ze worden soms naar een fictieve 'Veuve' genoemd en worden weelderig aangekleed, maar in de fles zit vaak een emotieloos product.
Op bestelling worden nu ook eenmaal inferieure champagnes gemaakt...
Voor deze goedkope flessen worden veelal druiven van minder goede wijngaarden gebruikt. Bovendien belandt niet de eerste persing maar wel de tweede in de fles. Het resultaat is een vlak, ordinair product dat door het extra toegevoegde koolzuur niet zelden voor hoofdpijn zorgt.
Om aan de vraag te kunnen voldoen, zijn er grootwarenhuisketens die gebottelde, niet-geëtiketteerde flessen kopen bij verschillende kleinere producenten. Op zich niets wereldschokkends, ware het niet dat deze flessen achteraf allemaal in hetzelfde kleedje worden gestopt !
De fles “bubbels” uit filiaal X is niet noodzakelijk identiek aan de ogenschijnlijk zelfde fles uit filiaal Y. Het huismerk van de supermarkt kan dus verschillen qua geur, kleur, smaak … kortom van kwaliteit, afhankelijk van de winkel waar je hem koopt. Lees dus steeds de kleine lettertjes onderaan op het etiket, zij vermelden waar de inhoud vandaan komt.